Kjøpsbetingelser
1. Avtalen
2. Partene
3. Priser
4. Avtaleinngåelsen
5. Ordrebekreftelse
6. Betaling
7. Levering m.v.
8. Risikoen for varen
9. Angrerett
10. Undersøkelsesplikt
11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse
12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
13. Kjøperens rettigheter ved mangel
14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
15. Garanti
16. Personopplysninger
17. Konfliktløsning
Innledning:
Dette
kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for
forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg
av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i
næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg
av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av
Forbrukerombudet.
Forbrukerkjøp over Internett
reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,
markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene
gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke
forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men
oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av
disse salgsbetingelsene.
I tilfeller hvor kontrakten
ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten
utfylles med relevante lovbestemmelser.
1. Avtalen
Avtalen
mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i
bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger
om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og
leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene
(for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.
Ved
motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i
bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom
partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse
mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran
salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.
2. Partene
Selger
Firmanavn: Chillout AS
Kontaktadresse: Markveien 55, 0554 Oslo
E-post: post@chillout.no
Telefonnummer: 22 35 42 00
Organisasjonsnummer: 990 510 997
Kjøper er den person som foretar bestillingen.
3. Priser
Prisene,
som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. Opplysninger
om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter
(merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto,
fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte
elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er
foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten
tillegg av merverdiavgift.)
4. Avtaleinngåelse
Avtalen
er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av
selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har
forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i
bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den
annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Ordrebekreftelse
Når
selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet
opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.
Det
anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens
med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke
samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta
kontakt med selger så snart som mulig.
6. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort2 eller debetkort3 ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen.4
1 Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.
2
Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i
etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder
faktura med krav om betaling.
3 Et debetkort er et
betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at
brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til
betalingsmottakerens konto.
Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.5
Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes
ved forsendelse av varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14
dager fra kjøperen mottar forsendelsen.
Har selgeren
særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel
ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette.
Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav.6
7. Levering m.v.
Levering
av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og
til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal
selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager
etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir
sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til
bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik
transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er
særskilt avtalt mellom partene.
8. Risikoen for varen
Risikoen
for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i
henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å
overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter
avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes
egenskaper ved varen selv.
9. Angrerett
Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser7.
Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til
selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er
levert.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av
angreretten innen 30 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger
om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen
angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn
ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen
kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke
mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil
angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom
kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil
fristen være 1 år.
Meldingen fra kjøper til selger
om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig
(angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde
opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.
4
Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for
Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår
for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og
mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens
hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.
5 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.
6
Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke
kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige
(vgml.) § 2.
7 Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om
opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast
utsalgssted (angrerettloven).
Ved bruk av angreretten
må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er
forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14
dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er
stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for
kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal
betale kostnadene for returforsendelsen.
Kjøperen
kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må
likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og
mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen
tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig.
Kjøperen
kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter
sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder
CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det
sistnevnte unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig har
opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen.
10. Undersøkelse av varen
Når
kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig
utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har
blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis
varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen
melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.
11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse
Dersom
det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter
at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun
vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder
fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må
likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen
eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er
reklamasjonsfristen fem år.
Ved forsinkelse må krav
rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og
varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan
kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter
(kredittkortselskapet).8
Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).
12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
Dersom
selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til
avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på
kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i
forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen
tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra
selgeren.
Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer
varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en
rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel
ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren
ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor
ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til
kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen
rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.
Heving:
Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig
eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for
oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve
avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han
eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.
Erstatning:
Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som
følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.
8 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.
13. Kjøperens rettigheter ved mangel
Dersom
varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på
kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven
kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge
mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og
erstatning fra selgeren.
Retting eller omlevering:
Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter
mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg
kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder
selgeren urimelige kostnader.
Selgeren skal foreta
rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering
skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen
ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen.
Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering
for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at
ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting
eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom
dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller
omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.
Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.
Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.
Erstatning:
Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun
lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11.
Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.
14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom
kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen,
og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan
selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter
omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve
avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter
omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr
og gebyr ved ikkeforskuddsbetalte uavhentede varer.
Oppfyllelse:
Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at
kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper
selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving:
Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra
kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter
at kjøpesummen er betalt.
Selgeren kan også heve
kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for
oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve
mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller
hun ikke vil betale.
Erstatning: Selgeren kan kreve
erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge
av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.
Renter
ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler
kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av
kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende
betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og
kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om
inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.10 Gebyr
ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å
hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr
39,- + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske
utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes
kjøpere under 18 år.11
15. Garanti
Garanti
som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i
tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig
lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens
rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt
12 og 13.
16. Personopplysninger12
Med
mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og
lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne
gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper
under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra
foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun
utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få
gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Selgeren
kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for
sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.
9 Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.
10 Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
11 Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.
12 Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.
Hvis
selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for
eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som
er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente
kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen
informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som
skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og
avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. Kjøperen skal
enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post
dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av
personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter
eller endrer personopplysningene.
17. Konfliktløsning
Partene
skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta
kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med
selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i
Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer
tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av
Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før
vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til
Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.
13 Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.