Garanti & reklamasjon
Vi prøver å kun selge varer av god kvalitet som er ment til å vare, men feil kan skje endten i produksjon eller at produktet er brukt annerledes enn hva som er meningen. Opplever du at et produkt du har kjøpt fra oss ikke står til forventningene så ta kontakt med oss på kundeservice@chillout.no for en vurdering.
Opplever du feil med produktet vil vi alltid prøve å reparere det eller skaffe reservedeler før vi erstatter hele produktet. Nedenfor prøver gi å gi deg så mye informasjon som mulig slik at vi kan håndtere en reklamasjon på best mulig måte.
Hvordan går jeg frem for å reklamere på et produkt?
Vi ønsker i utgangspunktet alltid så mye informasjon som mulig. Send oss en forespørsel på kundeservice@chillout.no med følgende informasjon:
- Hvilken vare det reklameres på (navn, farge størrelse)
- Kvittering/kjøpsbevis/bankutsrkift
- Kopi av garantikort hvis det finnes
- Kopi av serienummer/modellnummer/lot-nummer
- Bilder av skaden (gjerne flere)
- Fullstendig kontaktinformasjon (navn, adresse, e-post, telefonnummer)
- Forklaring/beskrivelse på hva som er feil
Nedenfor ønsker vi å gi deg litt ekstra informasjon om hva som er en godkjent reklamasjon, hva som går under vanlig bruk/slitasje og ulike problemområder. Vi gjør oppmerksom på at reparasjoner og eventuelle erstatninger gjerne håndteres av tredjeparter og leverandører. Det vil kunne forekommer 4-5 ukers behandlingstid på reklamasjoner, spesielt i høysesong. Om du har fått godkjent en reklamasjon og ny vare ikke er mulig å skaffe, vil du kunne få tilsvarende vare eller andre varer til samme verdi. NB! Alle varer som sendes inn til reparasjon bør være rengjorte først. Når alt dette er sagt, så prøver vi selvfølgelig å løse alt på best mulig måte. Vi tar våre kunder på alvor.
Lifetime Warrenty
Flere av våre leverandører tilbyr såkalt Lifetime Warrenty. Vi forholder oss til leverandørens retningslinjer. Lifetime er som regel i denne sammenheng et produkts forventede levetid og normalt sett gjelder dette på produksjonsfeil og ikke normal slitasje. Er du usikker kontakt oss og vi kan gjøre en vurdering før vi tar det videre.
Skade under flytransport
Blir din koffert eller annen bagasje skadet under flytransport skal dette dekkes av flyselskapet. Det er derfor viktig at skaden meldes etter ankomst når du er på flyplassen, selv om du er trøtt og sliten. Flyselskapet har normalt sett egne rutiner på hvordan slike reklamasjonssaker behandles.
Skade på vare kjøpt i utlandet eller andre butikker
Vi hjelper i utgangspunktet våre egne kunder, men har du et problem med noen produkter du har kjøpt fra noen av våre kjente merkevarer vil vi selvfølgelig være behjelpelig med å få løst saken din. Enten kan vi ta saken direkte hos oss eller henvise til leverandøren for å finne en løsning.
Må jeg ta med varen til butikken?
Det er ikke nødvendigvis ønskelig at vi får inn alle varer. I første omgang er det best om du sender oss en e-post med informasjonen nevnt ovenfor. Mulig kan varen sendes direkte til reparasjon, eller vi kan allerede ha en løsning klar til deg før du kommer inn i butikken. Men vi behandler ikke reklamasjonssaker direkte i butikk, derfor er det alltid best om du kontakter oss på e-post først. Unntak av dette er småvarer med lav verdi.
Icebreaker-skjortene får lett hull, er det en reklamasjon?
Om produktet går opp i sømmene er dette som regel typisk en feil i produksjonen. Icebreaker skal i utgangspunktet være slitesterke produkter, men de produserer meget behagelig og komfortabel tynn merinoull, og den må behandles riktig. De bør vaskes med flytende vaskemiddel og du må unngå å vaske dem sammen med ting som kan skade ulla, slik som for eksempel borrelås. Bærer du tung ryggsekk rett på et tynt plagg vil det også kunne forekomme unormal slitasje på skuldre.
Det er et hull i sekken min, er dette en reklamasjon?
Normalt sett skal det ikke komme et hull i stoffet i noen av ryggsekkene uten at den har vært utsatt for kontakt med en skarp gjenstand. Hull i sekk er alltid vanskelig for oss å få godkjent som reklamasjon og de fleste hull kan sys igjen slik at sekken er fullt brukbar. Vi gjør oppmerksom på at flere av våre produkter er såkalte "ultralette" modeller, noe som gjør at de er produsert i tynnere stoff for å få ned vekt, de tåler da ikke nødvendigvis like hard medfart som en tyngre robust modell. Men er du i tvil, eller mener at noen av produktene ikke har levd til forventningene så ta kontakt så skal vi gjøre en vurdering for deg.
Kan dere skaffe reservedeler til Samsonite?
Det fine med Samsonite er at neten alle deler kan bestilles og erstattes. Hjul, låser, håndtak osv. Og er modellen kjøpt innenfor garantitiden klarer vi normalt sett å skaffe disse kostnadsfritt til deg. Mesteparten er lett å skifte ut selv, men vi hjelper deg selvfølgelig om du skulle ønske det. Toppmodellene med Curv-materiale har 10 års gananti, det samme har SCure. De fleste andre modeller har 5 års garanti. Samsonite krever at garantikortet er fyllt ut med kjøpsdato for å godkjenne en reklamasjon. For reservedeler må det beregnes 3-4 ukers levering.
Mitt Exped liggeunderlag lekker
De aller letteste modellene fra Exped må behandles meget forsiktig. Det kan lett gå hull i stoffet dersom madrassene kommer borti skarpe gjenstander. Hull kan også repareres med deres reparasjons kit. Dersom du opplever at liggeunderlaget lekker uten at du kan finne hull i madrassen sendes den gjerne inn til leverandøren for vurdering. Dersom ventilen lekker vil du normalt sett få et nytt liggeunderlag. Dersom limingen har gått opp mellom isolajsonen tyder også dette på en produksjonsfeil. NB! Exped trenger LOT-nummer på produktet for å gå videre med en reklamasjonssak - dette finner du normalt sett på en påsydd lapp på selve liggeunderlaget.