0

Din handlekurv er tom


Isbading
- vinterens villeste aktivitet

Temperaturen i vintervannet er ikke mer enn fire grader, badebrygga er dekt med rim; det frister kanskje ikke umiddelbart med et bad?
Til tross for iskalde forhold er det stadig flere som kaster seg på denne oppkvikkende vintertrenden. Det er mange som finner glede, fellesskap og utfordring i kjølige dukkerter.  


Tekst og foto: Julia N. Gundersen / Magasinet Glimt

Lurer du på noe eller har du gode innspill? Tips oss på redaksjonen@chillout.no



Skal du bli vinterbader gjelder det å begynne i det små. Det krever ikke spesielt mye utstyr, men det er viktig å tilegne seg riktig kunnskap for å gjennomføre trygt og kontrollert.

En badebukse, et håndkle og en termos med rykende fersk kaffe er et godt sted å starte. I tillegg er det viktig å finne en badepartner eller to; regel nummer en i vinterbading er nemlig at det aldri skal gjennomføres alene. Både for sikkerheten og for hyggen.

Deretter gjelder det å ha kontroll på pusten, hodet og kroppen når du skal senke deg ned i det iskalde vannet for aller første gang. Tips til hvordan du kan gjennomføre gode vinterbad finner du nederst i artikkelen. 



Jenny Midbjer er ambassadør for Chillout og har vært en aktiv helårsbader siden 2015. Følelsen av å bli omfavnet av kulde, klare å slappe av og finne roen i situasjonen er noe av det som driver henne. 

 Vinterbading har blitt en livsstil på samme måte som friluftslivet. Det er en måte å booste humøret og helsa. Når du først finner roen i det iskalde vannet er det en kraftfull følelse som jeg virkelig unner flere å oppleve, sier Jenny mens hun entusiastisk forteller om hvordan hun kjapt ble hekta på vinterbading.

– Det har blitt mange skiturer på meg, med bading i skogsvann og fosser, ekskursjoner til spennende badeplasser ute i naturen og stopp på Haukeli sommerstid for å få kjenne på kulden. Til familiens frustrasjon som ikke helt skjønner greia. Det er ekstra hyggelig å få med en hel gjeng med venner som sammen deler opplevelsen. 

 

 

 

Isbading er et fellesskap, det er derfor ikke uvanlig å se grupper av mennesker samle seg ved vannkanten med termoser og badekåper. Det er en arena for å møte andre, for å gjøre noe sammen, og for å dele en opplevelse litt utenom det vanlige. Vinterbading er samlende og det er akkurat passe utfordrende. Det kan gjennomføres langs kysten eller i små fjellvann, du kan bade en gang i uka, en gang i måneden eller en gang i året. Alt er helt opp til deg, det er nettopp det som gjør denne aktiviteten tilgjengelig og populær året rundt. 



Jenny bader flere ganger i uka i tillegg til å benytte seg av kalde dusjer hjemme. Hun er en av dem som har kjent på hvor mye et bad om dagen gir av glede og energi. 

 

– Vinterbading har for meg blitt en fantastisk måte å håndtere mentalt stress. Du må være her og nå. Du må møte hvert eneste bad med riktig innstilling. Hvis du møter vinterbadet med stress og usikkerhet blir opplevelsen deretter. Det er en fin øvelse i å akseptere situasjonen som den er, og takle mentalt stress til tross for ubehag, fortsetter Jenny og beskriver helsefordelene hun opplever etter at hun startet med vinterbadingen. 

 

– Isbading booster immunforsvaret, jeg har vært lite forkjøla etter at jeg begynte å vinterbade. Kulden roer ned nervesystemet, gir økt utskillelse av adrenalin og lykkehormoner og det gir mental avspenning. 

For hver eneste gang du overkommer frykten for det iskalde vannet blir du litt mer rustet til neste gang. Badene trenger ikke være lange for å gi en god følelse, det handler først og fremst om å være ute i naturen og gi seg selv en fin erfaring ute i det fri. Hvert eneste bad er unikt, og det gir en minneverdig opplevelse. 

– Etter flere år med isbading får jeg fortsatt den samme gode følelsen etter hvert eneste bad; enorme mengder med mestring. Det gjør det verdt det i seg selv, avslutter Jenny.

 

 




Tips til deg som vil begynne med vinterbading

 

 

  • Sikkerhet først, og gode forberedelser. Ha respekt for elementene og det du er i ferd med å gjøre. 
  • Du skal aldri bade alene. Kroppen kan gå i sjokk og du kan drukne. Finn en badepartner eller to du kan stole på. 
  • Start gjerne i august for å trene kroppen til badingen. Innfør noen kalde dusjer hjemme først, og la kroppen finne varmen av seg selv, uten å ta en varm dusj. 
  • Ikke tenk prestasjon, tenk gode opplevelser og egen mestring.
  • Ha fokus på å puste rolig. Kroppen vil på refleks begynne å hyperventilere, derfor er det lurt å gå rolig og kontrollert ut i vannet. Ta deg god tid. 
  • Bad gjerne i flere omganger med pauser på land. Du vil oppleve at de første 30 sekunden er de mest utfordrende før kroppen begynner å tilpasse seg. 2-3 runder i vannet er fint, og den andre og tredje er bedre enn den første.
  • Ha et sitteunderlag til å stå på når du skifter og legg alle klærne klare før du går i vannet. En Ikea-pose er den smarteste oppfinnelsen for en isbader, den holder klærne tørre mens du bader og etterpå er det bare å hive alt oppi uten å bruke fingrene for mye. En deilig badekåpe er luksus men ikke noe must.
  • En termos med noe varmt å drikke er deilig etter badet. Hell opp før du går i vannet så er den drikkeklar når du kommer opp.
  • Ull er gull. Bruk klær som er lette å ta på med votter, vurder å droppe undertøyet. Her er det viktig å være rask. Husk varme sko som er lette å ta på, eventuelt tøfler før du tar på skoene til hjemturen. 
  • Når det er riktig kaldt er det lurt å holde hode og hender over vannet for å unngå at de blir ispinner - du skal klare å kle på deg etterpå. Det er snakk om sikkerhet. Ikke legg ut på svøm før du føler deg trygg.
  • Husk å nyte og ha det gøy. 

 




Pakkeliste for vinterbaderen

 

 

  • Håndkle til å stå på (eventuelt et liggeunderlag) 
  • Håndkle til tørking
  • Ullsokker til badet
  • Lue 
  • Votter 
  • Varmt skift, gjerne ull
  • Varme ullsokker /tøfler til å ta på etter badet
  • Termos med noe varmt å drikke 
  • Badekåpe for de som vil 



Kanskje du også er interessert i:


Matvettregler for lengre turer

Det er ikke lett å planlegge mat for de lange turene med sekk på ryggen. Ikke nok med at sekken fylles opp med turutstyr og klær, nå skal du ha med deg en god del mat også.

Mange faktorer spiller inn, som vekt, energi, næringsstoffer og smak. Fokuset er ikke rettet mot å kokkelere de deiligste oppskrifter over bålet, men heller på å pakke fornuftig slik at du ikke blir gående sulten og sliten på tur.

Et sett med matvettregler er fint å ha i bakhodet som en guide og inspirasjon når du pakker mat til den neste langturen.


Jakten på den perfekte kroppstemperaturen i utesesongen

Livet på tur er best når kroppstemperaturen er helt perfekt. Du er hverken for kald eller for varm, og uansett om det regner, snør eller blåser, holder du deg varm på føttene og under jakka. 

For å holde på den perfekte kroppstemperaturen på tur, er det viktig med riktig bekledning og justering av plaggene underveis. Spesielt nå som høsten har ankommet og vinteren er rett rundt hjørnet er det viktig å kle seg riktig. Det finnes heldigvis flere gode og utprøvde triks!




Oppbevaring av turmat:
3 gjenbrukbare favoritter

Gjenbrukbart matpapir, sammenleggbare boller og oppbevaringsbokser
– og selvfølgelig vannflasker som kan brukes igjen og igjen.


Vi har funnet nye favoritter som gjør det litt enklere å kutte ut engangsplasten.

 


Nyhetsbrev