0

Din handlekurv er tom


Gleden med gåstaver

Gåstaver er ikke lengre bare forbeholdt den eldre garde; flere og flere fjellfolk i alle aldre tar staver i bruk, og det med god grunn.

Et par gåstaver kan gjøre store underverker for både tur og kropp, og listen over fordeler er lang. Bruk av gåstaver er svært god trening for hele kroppen, hjelper på styrke og balanse og sist men ikke minst skåner det knærne som skal holde til utallige turer livet ut. 


Tekst og foto: Julia Gundersen / Magasinet Glimt

Lurer du på noe eller har du gode innspill? Tips oss på redaksjonen@chillout.no



Det finnes flere ulike gåstaver på markeder der vekt og størrelse varierer, og som med mye annet turutstyr er det lett å gå seg vill.

Noen gåstaver har en fast lengde, mens andre igjen er såkalte teleskopstaver som kan justeres. Teleskopstavene har den store fordelen at de kan kan justeres etter hvem som bruker stavene og hva slags terreng du går i. I sammenleggbar tilstand er de korte nok ti lå festes på utsiden av sekken uten at de er i veien.

Mange sekker har egne hemper til nettopp gåstaver. På denne måten kan du enkelt feste stavene når de ikke er i bruk, og ta de frem igjen uten å måtte ta av og på sekken.

Staver som er sammenleggbare vil variere i lengde fra rundt 60-70cm sammenlagt til 100-140cm i full lengde. Teleskopstaver er uten tvil et veldig praktisk valg om du ikke tenker å bruke gåstavene hele turen, men kun ta de frem ved behov, for eksempel en elvekrysning eller på vei ned fra fjellet. 



Vekt på ulike gåstaver varierer med hvilket materiale stavene er laget av. Skal du ut på lange løpeturer i fjellet vil vekt ha mer å si enn om du kun skal gå dagsturer i nærmarka. Dine behov og ditt bruk vil derfor avgjøre hvilke type staver du velger å gå for.

Stavene skal være justert slik at du kan ha armene i en 90 graders vinkel fra håndleddet til albuen. Skuldrene skal være avslappet. Ta derfor gjerne en sjekk at stavene passer deg. 

 

Gåstaver har ofte en stålpigg i enden. Denne egner seg bra til det meste av underlag og gir godt grep på stier i skog og fjell. Skal du imidlertid bruke gåstavene på asfalt anbefales det å sette en gummiholk nederst på staven, så slipper du lyden av stålpigg mot asfalt hele turen. Dette medfølger med noen type gåstaver, så tenk om dette er noe du trenger før du går til innkjøp av din nye favoritt.

I tillegg vil det være aktuelt med egne trinser som er litt større enn vanlig hvis du skal bruke de på vinteren. Dette vil også i noen tilfeller følge med stavene. 

 



Mange lure på hvordan det egentlig er å bruke gåstaver, og sannheten er at de første turene vil kreve litt tilvenning.

Det er ikke en selvfølge å bruke armene så aktivt på tur, ei heller å få armbevegelsen koordinert i takt med føttene. Den gode nyheten er at det raskt vil bli en enkel sak med litt trening. Det skal ikke mange turene til før du får maksimalt utbytte av de nye stavene dine.

Med gåstaver får du overkroppen i gang og får en økt for både styrke og kondisjon. 

 

På fjellturer hvor det er mye opp og ned, er gåstaver spesielt fint å ta med.

Å gå nedover i ulendt terreng er noe av det mest belastende du kan gjøre for knærne og de trenger all den hjelpen de kan få for å vare lengst mulig. I tillegg vil gåstavene hjelpe til med balanse i ulendt terreng, på glatte steiner, og i elvekrysninger. Turen blir med ett både bedre og tryggere.

Er dere to som går sammen holder det ofte å bruke en gåstav hver. På den måten sparer dere vekt, og det er et fint sted å starte for dere som er litt skeptiske til om dette er noe dere egentlig trenger. 



Nå som høsten har ankommet og vinteren er rett rundt hjørnet er gåstavene også med på å varme opp og styrke kroppen mot skisesongen. Armbevegelsen fra stavene er ikke så ulik stavtakene på vinterføret. 

 

Det finnes altså mange gode grunner til å bruke gåstaver, og det eksisterer hverken en nedre eller øvre aldersgrense. Gåstaver er en god investering for fremtiden og en mulighet til å få enda mer ut av hver eneste tur!


Noen av de beste fordelene med å bruke gåstaver: 

 

  • Avlaster og skåner knærne
  • God trening for hele kroppen
  • Avlaster musklene i beina (både bortover, oppover og nedover)
  • Støtter og hjelper til med balansen i nedoverbakker og ulendt terreng
  • Noen staver har utbyttbar tupp og trinser slik at de kan brukes på all slags terreng, hele året. 
  • Sikkerhet på glatt underlag og elvekrysninger 
  • God kondisjonstrening 
  • God trening mot skisesongen 


Kanskje du også er interessert i:



TURUTSTYR: NYE FAVORITTER

 

Etter syv netter i skogen har vi funnet flere nye turfavoritter.
De nye favorittene har vært uunngåelige gjennom hele uteuka, og kommer garantert til å bli med oss på flere turer fremover. 


HISTORIEN OM CHILLOUT

 

Fredrik Mørch-Johnsen og Jarle Moberg møtte hverandre på NHH i Bergen og endte opp med å skrive masteroppgave sammen – som ble forretningsidéen til Chillout.

15 år senere jobber de fortsatt med «verdens beste idé».

 



12 ENKLE FJELLTURER I LOFOTEN

 

Fjellene i Lofoten er spisse og dramatiske der de stikker rett opp av havet. Når du kommer nærmere oppdager du at de ikke er umulige å komme seg opp på. Det finnes et mylder av turer som er lett tilgjengelige på under 500 meters høyde.

Her er 12 fjellturer i Lofoten som er perfekte for nybegynneren og de som vil ha en enklere start på øyrikets fjelleventyr.

 


Nyhetsbrev